STANOWISKO
GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY W SPRAWIE SPOSOBU USTALANIA WYNAGRODZENIA ZA JEDEN
DZIEŃ WYKONYWANIA PRACY
(GPP-87-4560-64/09/PE/RP)
Zgodnie z § 11
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z
dnia 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie
niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania
odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych
należności przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz.U. nr
62, poz. 289 ze zm.) w celu obliczenia wynagrodzenia, ustalonego w
stawce miesięcznej w stałej wysokości, za przepracowaną część miesiąca, jeżeli
pracownik za pozostałą część tego miesiąca otrzymał wynagrodzenie określone w
art. 92 kodeksu pracy, miesięczną stawkę wynagrodzenia dzieli się przez 30 i
otrzymaną kwotę mnoży przez liczbę dni wskazanych w zaświadczeniu lekarskim o
czasowej niezdolności pracownika do pracy wskutek choroby. Tak obliczoną kwotę
wynagrodzenia odejmuje się od wynagrodzenia przysługującego za cały
miesiąc.
Należy
zaznaczyć, że kwotę wynagrodzenia zawsze dzielimy przez 30, bez względu na to,
czy miesiąc ma 28, 29, 30 czy 31 dni.
W praktyce
powstaje problem, gdy pracownik w miesiącu, który liczy 31 dni przez 30 dni jest
chory, a jeden dzień pracuje. W takim bowiem wypadku wykonanie wskazanych w
przepisie działań da jako wynik 0, czyli za jeden dzień pracy pracownik nie
otrzymałby wynagrodzenia.
Przyjęcie takich
zasad ustalania wynagrodzenia, w tym konkretnym przypadku, stoi w sprzeczności z
art. 80 kodeksu pracy, stanowiącym, że za pracę
wykonaną przysługuje wynagrodzenie – pomimo wykonywania pracy w danym miesiącu
pracownik nie otrzymałby żadnego wynagrodzenia za pracę a jedynie wynagrodzenie
za czas choroby, bądź zasiłek chorobowy (z reguły w niższej niż wynagrodzenie za
pracę wysokości).
Powyższe
przemawiałoby za wypłatą wynagrodzenia za pracę za czas przepracowany czyli za 1
dzień.
STANOWISKO
MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ W SPRAWIE SPOSOBU USTALANIA
WYNAGRODZENIA ZA JEDEN DZIEŃ WYKONYWANIA PRACY
Informujemy, że
stosownie do § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 29
maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania
pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw,
dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w
Kodeksie pracy (Dz.U. nr 62, poz. 289, ze zm.), w celu
obliczenia wynagrodzenia, ustalonego w stawce miesięcznej w stałej wysokości, za
przepracowaną część miesiąca, jeżeli pracownik za pozostałą część miesiąca
otrzymał wynagrodzenie określone w art. 92 k.p.,
miesięczną stawkę wynagrodzenia dzieli się przez 30 (niezależnie od liczby dni
przypadających w danym miesiącu) i otrzymaną kwotę mnoży przez liczbę dni
wskazanych w zaświadczeniu lekarskim o czasowej niezdolności pracownika do pracy
wskutek choroby.
Tak obliczoną
kwotę wynagrodzenia odejmuje się od wynagrodzenia przysługującego za cały
miesiąc.
W przypadku
przedstawionym w liście (tj. gdy pracownik w danym miesiącu przebywał na
zwolnieniu lekarskim 30 dni i pracował tylko 1 dzień), literalne zastosowanie
przepisów § 11 rozporządzenia oznaczałoby, że pracownik nie otrzyma
wynagrodzenia za ten przepracowany dzień. Tego rodzaju sytuacja wydaje się
budzić wątpliwości w świetle art. 80 k.p., zgodnie z
którym - wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną, natomiast za czas nie
wykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy
przepisy prawa tak stanowią. Z zasady wzajemności i ekwiwalentności
wynagrodzenia i pracy wynika bowiem, że za pracę faktycznie wykonaną należy się
pracownikowi wynagrodzenie.
W opisanej
sytuacji, zdaniem MPiPS, pracownikowi przysługuje
zatem wynagrodzenie za 1 przepracowany dzień. Wysokość tego wynagrodzenia
należałoby ustalić (posiłkując się przepisem § 4 ust. 2 pkt 1 ww. rozporządzenia) dzieląc wynagrodzenie pracownika
określone w stawce miesięcznej w stałej wysokości przez liczbę godzin pracy
przypadających do przepracowania w danym miesiącu, a następnie mnożąc tak
ustaloną wartość godziny pracy przez liczbę godzin przepracowanych przez
pracownika w tym dniu.
Jednocześnie
informujemy, że Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej nie jest uprawnione do
wydawania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa, a poglądy prawne
nie są wiążące zarówno dla stron stosunku pracy, inspektorów pracy, jak i sądów.
Organem uprawnionym do oceny przestrzegania prawa pracy przez pracodawców jest
Państwowa Inspekcja Pracy.